Paljonko sähköauton ostossa voi säästää?
Sähköautot ovat yhä suositumpia vaihtoehtoja perinteisille polttomoottoriautoille, ja niiden suosio kasvaa jatkuvasti Suomessa. Sähköautojen etuina voidaan mainita muun muassa alhaisemmat käyttökustannukset, ympäristöystävällisyys sekä hiljaisempi ja miellyttävämpi ajokokemus. Sähköautojen yleistyessä yhä useampi pohtii, miten sähköauton hankinta vaikuttaa omaan talouteen ja arkeen. Tässä artikkelissa tarkastelemme sähköautojen kululaskuria, huoltoa, verotusta ja muita aiheeseen liittyviä tärkeitä seikkoja, jotta voit tehdä perustellun päätöksen seuraavan autosi valinnassa.
LAINAHAKEMUS
Lainan hakeminen on maksutonta eikä se sido sinua mihinkään.
Auton hinta
Vaikka tällä hetkellä pienen bensiiniauton löytää selvästi sähköautoa halvemmalla, on jo nyt nähtävissä lähes saman hintaisia pieniä, kaupunki ajoon sopivia sähköautoja. Sähköautojen hinnan suuresti määrittelevien akkujen hintojen oletetaan halpenevan tämän vuosikymmenen loppuun mennessä niin paljon, että tällöin bensiini- ja sähköautojen hintojen uskotaan olevan yhdenvertaisia.
Sähköauton käyttövoiman hinta
Se, kuinka paljon autolla ajetaan, on käyttäjästä kiinni. Monet näkevät sähköauton hitaan lataamisen tympeänä ajatuksena, mutta polttoaineiden hinta on johtanut siihen, että suuri ero hinnoissa näkyy äkkiä myös vähän ajavien kukkarossa.
Bensan hinta on 1,6-2 euroa litralta riippuen siitä käytetäänkö autossa 95- vai 98-oktaanista bensiiniä. Dieselin litrahinta on tällä hetkellä noin 1,5 euroa per litra. Sähkönhinta eli sähkö polttoaineena sähkönsiirto mukaan lukien on noin 20 senttiä/kWh, tosin pörssisähköllä sähkö voi ajoittan olla lähes ilmaista.
Keskiarvollisesti 6 litraa sadalla kilometrillä kuluttavan dieselauton polttoaineen hinnaksi sadalla kilometrillä tulisi noi 9 euroa, eli laskukaava on 6 litraa x 1,5 euroa. 8 litraa satasella kuluttavan bensiiniauton polttoainekustannukset samalta matkalta ovat noin 13 euroa. 20 kWh kuluttavan sähköauton vastaava luku on 4 euroa. Sähköauton kustannuslaskuri toimii siten, että syötät kulutuksen ja sähkön hinnan, ja laskuri laskee kokonaiskustannuksen automaattisesti.
Polttoainemoottorin täyteen tankkaaminen tosin hoituu muutamassa minuutissa, kun taas sähköautojen lataaminen palveluasemalla voi kestää tunnin tai kaksi. Nykyään on kuitenkin myös pikalatausasemia, joissa 40 – 50 sentin kWh hinnalla auton tankkaus tyhjästä noin 80 prosenttiin kestää tehokkaimmilla asemilla parhaimmillaan vain 15 – 30 minuuttia. Tällöinkin tankkaus maksaa alle puolet bensiinimoottorin tankkauksesta.
Sähköisen käyttövoiman hintaetu tulee esiin myös katsastuskonttorilla. Katsastus on polttomoottoriautoja edullisempaa, sillä päästömittausta ei tarvita.
Käyttövoimavero
Käyttövoimavero on yksi sähköautojen omistamiseen liittyvistä kustannuksista, joka määräytyy ajoneuvon suurimman sallitun kokonaismassan perusteella. Vuoden 2026 alusta käyttövoimavero sähköautoille nousee, mikä tarkoittaa, että sähköautojen omistajat maksavat enemmän käyttövoimaveroa kuin aiemmin.
Käyttövoimaveron suuruus vaihtelee ajoneuvon käyttövoiman ja kokonaismassan mukaan, ja muutokset tulevat voimaan vuoden 2026 alusta. Sähköautoille käyttövoimavero on kuitenkin edelleen selvästi alhaisempi verrattuna esimerkiksi dieselautoihin, mutta tulevat muutokset on hyvä ottaa huomioon auton hankintaa suunniteltaessa. Käyttövoimavero lasketaan suoraan ajoneuvon painon perusteella, joten eri sähköautojen välillä voi olla pieniä eroja veron määrässä.
Lataus
Sähköauton lataaminen on olennainen osa sähköauton omistajan arkea. Lataus tapahtuu yleensä kotona tai julkisilla latauspisteillä, ja kotilataus on usein sekä edullisempaa että kätevämpää kuin julkisten latauspisteiden käyttö. Kotilataus tarjoaa myös mahdollisuuden hyödyntää edullisempia yösähkön hintoja ja ladata autoa silloin, kun se muutenkin seisoo käyttämättömänä.
Latausaseman asennus kotiin edellyttää kuitenkin oikeanlaisia sähköjärjestelyjä ja turvallisuusmääräysten noudattamista, joten asennus kannattaa teettää ammattilaisella. Julkiset latauspisteet tarjoavat puolestaan joustavuutta esimerkiksi pidemmillä matkoilla, ja niiden määrä kasvaa jatkuvasti eri puolilla Suomea. Sähköauton lataaminen on siis yleensä helppoa ja vaivatonta, kunhan latausmahdollisuudet on suunniteltu omaan käyttöön sopiviksi.
Huollot
Sähköautojen huolto on yleensä polttomoottoriautoihin verrattuna edullisempaa ja huollon tarve vähäisempää. Sähköauton moottorissa ja voimansiirrossa on myös selvästi vähemmän liikkuvia osia, joten sen rikkoutuminen on epätodennäköisempää.
Sähköautoissa ei ole tarvetta muun muassa moottoriöljyn, moottorin ilmasuodattimen, eikä öljy- ja polttoainesuodattimien vaihdolle. Tyypillisimmät auton huoltoa vaativat kohteet ovat jarrunesteen sekä raitisilmasuodattimen vaihto.
Kuitenkin sähköauton määräaikaishuoltoihin kuuluu paljon oleellisia tarkastuksia ja huoltotöitä, jotka takaavat auton turvallisuuden moitteettoman toimimisen. Tärkeimpinä jäähdytysjärjestelmän nestemäärä sekä järjestelmän vauriot, sillä sähköautossa moottorin lisäksi ajoakun lämpötilaa säädetään nestejäähdytyksellä.
Muita tärkeitä tarkastuksia ovat kaikki jarrujen ja alustan osien kunnon arviointi. Sähköautoissa jarrupoljinta käytetään tavallista vähemmän ja akun painon takia auto on usein painavampi kuin polttomoottoriauto ja alusta siten suuremmalla rasituksella. Myös korkeajännitejärjestelmän ja ajoakun kunto tarkastetaan huollossa.
Huoltoväli
Huoltoväli on tyypillisesti ajoneuvonvalmistajien määrittelemä aika tai kilometrimäärä. Useimmilla valmistajilla se on kahden vuoden tai 30 000 kilometrin välein. Huolto-ohjelmaa on kannattava noudattaa, sillä se on tyypillisesti ehtona takuun säilymiseksi ja näin sähköautosi takuu pysyy voimassa.
Käytännössä täyskasko yhdessä liikennevakuutuksen kanssa tuo merkittäviä etuja, kuten laajemman turvan ja mahdollisuuden suurempiin bonuksiin.
Katso myös: Lainalaskuri – Laske lainasi kulut ja korot
Moottori
Ihmisten yksi suurimmista kysymysmerkeistä sähköautoissa on akku. Mietintää aiheuttaa akun kallis hinta ja epätietoisuus siitä, kuinka kauan akku kestää ennen kuin se pitää vaihtaa.
Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijan kustannuksella ja toteutuneiden vaihtojen hinnat ovat olleet muutaman tuhannen euron luokkaa. Uudet akut ovat kapasiteetista riippuen noin 2000 – 10 000 euroa, mutta myös käytetyt akut ovat rahanarvoisia, sillä niille löytyy jälkimarkkinat. Vanhoja akkuja käytetään esimerkiksi energiavarastoina, samalla kun akkujen vaihto mahdollistaa niiden hyödyntämisen uudessa käyttötarkoituksessa.
Sähköautoja on kuitenkin ollut käytössä nykyisellä akkutekniikalla jo pitkään, joten akkujen kestävyydestä on kerätty runsaasti tietoa. Esimerkiksi Teslan akut kestävät yli 500 000 km ajon, jonka jälkeen niiden kapasiteetista on yhä käytettävissä yli 80 %. Tämä on hurja määrä, sillä harva polttomoottoriautokaan pystyy samaan ilman moottorin vaihtoa.
Teslan tilastoja ei kuitenkaan voi yleistää, mutta yleiselläkin tasolla puhuttaessa sähköautojen akkujen uskotaan kestävän noin 10 – 20 vuotta ja uusien autojen akustolle luvataan usein pitkä takuu, kuten 8 vuotta tai 200 000 kilometriä.
Autovakuutus
Autovakuutusten hinnoissa on vakuutusyhtiöstä, auton kuljettajasta sekä vakuutettavasta autosta riippuen niin paljon vaihtelevuutta, että yleispäteviä tarkkoja summia on vaikea artikkelissa ilmoittaa. Sähköautojen vakuutukset ovat kuitenkin kalliimpia kuin polttomoottoriautojen. Mikäli vakuutuksen kattavuus halutaan laajentaa esimerkiksi kattamaan myös akuston vauriot, voi tämä vaikuttaa vakuutuksen hintaan ja ehtoihin.
Suurin syy vakuutuksen hintaan löytyy autosta itsestään. Sähkökäyttöisten autojen korjaaminen vahingon sattuessa maksaa 1,5-kertaa enemmän kuin muiden autojen. Sähköautot ovat täynnä hyvin monimuotoista tekniikkaa, jota täytyy kolaritilanteessa vaihtaa tai korjata. Tämän lisäksi työhön vaaditaan erikoisammattilaisia sekä erikoisvälineitä. Autojen, työkalujen sekä huoltajien lisääntyessä asia tulee kuitenkin vielä kääntymään. Lisäksi ajoneuvoveron muutokset, kuten veron määräytyminen CO2-päästöjen tai auton massan perusteella, voivat vaikuttaa myös vakuutusmaksuihin tulevaisuudessa.
Toisena tekijänä korkeampaan hintaan pidetään autojen kuljettajia. Sähköautoja kolaroidaan keskimäärin enemmän kuin muita suomalaisautoja. Nykyinen kuljettajakunta on enimmäkseen nuorehkoja miehiä, joilla on keskivertoa korkeampi onnettomuusriski. Vakuutuksen hintaa on perusteltua myös sillä, että sähköautojen kalliin hinnan takia lunastukseen johtaneissa tilanteissa puhutaan isoista summista. Tämäkin tulee toki muuttumaan ajan saatossa, kun sähköautot yleistyvät ja kuljettajakunta laajenee.
Verotus
Sähköauton verotus jakautuu perusveroon sekä käyttövoimaveroon. Sähköautot ovat vapautettu autoverosta, ja perusvero on varsin pieni, mutta se nousee vuodesta 2026 alkaen. Myös käyttövoimaveron määrä riippuu auton omasta massasta.
Tämänkin jälkeen vähäpäästöisellä sähköautolla on huomattavasti edullisempaa ajella verotuksen kannalta. Sähköautojen perusvero on pieni, mutta se nousee vuodesta 2026 alkaen. Esimerkiksi vuonna 2025 perusvero on 53,29 euroa, mutta vuodesta 2026 alkaen se nousee 106,21 euroon.
Sähköauton käyttövoimavero on 0,015 € per päivä jokaiselta alkavalta 100 kg, mutta tämä voi myös nousta tulevaisuudessa.
Yksi hakemus, monta tarjousta
Sähköautojen etuudet
Sähköautot tarjoavat useita etuja verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin. Sähköautojen etuina voidaan mainita muun muassa alhaisemmat käyttökustannukset, ympäristöystävällisyys, hiljaisempi ajokokemus ja vähäisemmät huoltokustannukset. Sähköautot ovat myös usein verollisesti edullisempia kuin polttomoottoriautot, sillä niiden perusvero on yleensä alhaisempi.
Lisäksi sähköautot tarjoavat useita teknologisia etuja, kuten älykkään energianhallinnan, etäohjattavat lämmitysjärjestelmät sekä edistyneet ajonopeudensäätöjärjestelmät, jotka tekevät ajamisesta turvallisempaa ja mukavampaa. Sähköautojen kehitys on nopeaa, ja uusia innovaatioita otetaan käyttöön jatkuvasti, mikä tekee sähköautoista houkuttelevan vaihtoehdon yhä useammalle autoilijalle.
Ympäristöystävällisyys
Sähköautot ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto perinteisille polttomoottoriautoille. Sähköautot eivät tuota päästöjä ajon aikana, mikä vähentää ilmansaasteita ja pienentää ilmastonmuutoksen vaikutuksia erityisesti kaupunkialueilla. Sähköautot tarjoavat myös muita ympäristöystävällisiä etuja, kuten vähäisemmät melupäästöt ja alhaisemman energiankulutuksen verrattuna perinteisiin autoihin.
Sähköauton lataaminen uusiutuvalla sähköllä tekee ajamisesta vielä kestävämpää ja vähäpäästöisempää, sillä tällöin auton käyttö ei aiheuta suoria hiilidioksidipäästöjä. Näin sähköautot tukevat siirtymistä kohti puhtaampaa ja ekologisempaa liikkumista.
Lopputulos
Artikkelin läpiluettua saa nopeasti laskettuna mielikuvan suurista säästöistä sähköautoista puhuttaessa. Tämä voi olla totta, mutta luvut ovat kuitenkin yleistettyjä. Rahalaitos suosittelee, että vielä tarkemmat laskelmat autojen kustannuksista kannattaa tehdä verraten juuri niitä autoja, joiden ostoa miettii.
Päädyitpä lopulta ostamaan millä tahansa käyttövoimalla kulkevan auton, on auton rahoitus aina kannattava kilpailuttaa. Yhdellä hakemuksella kilpailutat Rahalaitoksen sivuilla maksutta lukuisia pankkeja ja luotontarjoajia. Kilpailutamme vakuudettomia autolainoja aina 70 000 euroon asti.
Hakemuksen tehtyäsi saat lainapäätöksen sekä ensimmäiset tarjoukset heti. Parhaimpien lainaehtojen ja korkoprosenttien varmistamiseksi saat itse valita parhaan lainatarjouksen. Tarjouksen hyväksyessäsi saat rahat tilillesi jopa samana päivänä. Lainojen kilpailutus ei sido ottamaan lainaa, joten hakemuksen teko ja tarjousten vertailu kauttamme kannattaa aina.
Siirry Rahalaitoksen autolainahakemukseen ja aloita vertailu.