Varo huijauspuheluita – tärkeää tietoa Rahalaitoksen asiakkaille
Viime aikoina osa asiakkaistamme on joutunut huijauspuheluiden kohteeksi. Verkkohuijaus tia identiteettivarkaus on rikos ja haluamme varmistaa, että tiedät, miten tunnistaa huijarit ja suojata tietosi. Rahalaitos ei koskaan soita asiakkaille pyytääkseen arkaluontoisia tietoja tai periäkseen ennakkomaksuja.
Rahalaitos huijaus – Näin tunnistat huijauspuhelun
Yllättävä lainatarjous
Jos saat puhelun täysin odottamatta ja sinulle luvataan valmiiksi hyväksytty laina ilman luottotietojen tarkistusta, kyseessä voi olla huijaus.
Kiire ja painostus
Jos soittaja vaatii välitöntä toimintaa tai uhkailee seurauksilla, ole erityisen varuillasi.
Pyyntö ennakkomaksuista
Luotettavat lainanvälittäjät eivät koskaan pyydä maksamaan etukäteen lainan saamiseksi.
Epämääräiset maksutavat
Jos sinua pyydetään maksamaan kryptovaluutalla tai suoralla rahansiirrolla, kyseessä on lähes varmasti huijaus.
Väärennetty soittajanumero
Huijarit voivat esiintyä Rahalaitoksena väärennetyn numeron avulla. Jos olet epävarma, tarkista aina Rahalaitoksen oikeat yhteystiedot virallisilta verkkosivuiltamme.
Näin varmistat lainanvälittäjän luotettavuuden
Emme koskaan yhdistä asiakasta pankkiin. Mikäli Rahalaitoksen asiakaspalvelija soittaa asiakkaalle, voimme aina asiakkaan näin toivoessa todentaa puhelun tulevan asiakaspalvelustamme.
Kaikki Rahalaitoksen yhteystiedot löydät vain osoitteesta www.rahalaitos.fi. Voit myös lukea muiden asiakkaiden kokemuksia esimerkiksi Trustpilotissa tai Googlen arvosteluissa.
Mikäli vastaanotat huijauspuhelun, älä anna soittajalle mitään tietojasi, vaan sulje puhelu ja ilmoita asiasta poliisille.
Suojaa henkilötietosi
Älä jaa arkaluontoisia tietoja
Älä koskaan paljasta henkilötunnusta, verkkopankkitunnuksia tai pankkitilinumeroita puhelimessa tai sähköpostissa.
Käytä vahvoja salasanoja
Huolehdi, että tilisi ovat suojattuina vahvoilla, yksilöllisillä salasanoilla, ja ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen.
Seuraa luottotietojasi
Tarkista säännöllisesti tilisi ja luottotietosi mahdollisten epäilyttävien merkintöjen varalta.
Toimi näin, jos saat huijauspuhelun
- Katkaise puhelu heti
Jos puhelu tuntuu epäilyttävältä, lopeta keskustelu välittömästi. - Ilmoita huijauksesta
Suosittelemme ilmoittamaan huijausyrityksistä
• Kuluttajaneuvontaan ja poliisille
• Tarvittaessa pankillesi, jos olet antanut tietojasi - Estä numero
Voit käyttää älypuhelimen estotoimintoa tai sovelluksia, kuten Hiya tai Truecaller, estääksesi vastaavat puhelut jatkossa.
Pysy ajan tasalla – seuraa virallisia varoituksia
Pidä itsesi ajan tasalla seuraamalla viranomaisten ja Rahalaitoksen tiedotteita huijauksista ja kyberturvallisuudesta.
Rahalaitos asiakaspalvelu
09 2311 3670
(Ma-Pe 9.00-16.00)