Varo huijauspuheluita – tärkeää tietoa Rahalaitoksen asiakkaille

Viime aikoina osa asiakkaistamme on joutunut huijauspuheluiden kohteeksi. Verkkohuijaus tia identiteettivarkaus on rikos ja haluamme varmistaa, että tiedät, miten tunnistaa huijarit ja suojata tietosi. Rahalaitos ei koskaan soita asiakkaille pyytääkseen arkaluontoisia tietoja tai periäkseen ennakkomaksuja.

Rahalaitos huijaus – Näin tunnistat huijauspuhelun

Yllättävä lainatarjous

Jos saat puhelun täysin odottamatta ja sinulle luvataan valmiiksi hyväksytty laina ilman luottotietojen tarkistusta, kyseessä voi olla huijaus.

Kiire ja painostus

Jos soittaja vaatii välitöntä toimintaa tai uhkailee seurauksilla, ole erityisen varuillasi.

Pyyntö ennakkomaksuista

Luotettavat lainanvälittäjät eivät koskaan pyydä maksamaan etukäteen lainan saamiseksi.

Epämääräiset maksutavat

Jos sinua pyydetään maksamaan kryptovaluutalla tai suoralla rahansiirrolla, kyseessä on lähes varmasti huijaus.

Väärennetty soittajanumero

Huijarit voivat esiintyä Rahalaitoksena väärennetyn numeron avulla. Jos olet epävarma, tarkista aina Rahalaitoksen oikeat yhteystiedot virallisilta verkkosivuiltamme.

Näin varmistat lainanvälittäjän luotettavuuden

Emme koskaan yhdistä asiakasta pankkiin. Mikäli Rahalaitoksen asiakaspalvelija soittaa asiakkaalle, voimme aina asiakkaan näin toivoessa todentaa puhelun tulevan asiakaspalvelustamme.

Kaikki Rahalaitoksen yhteystiedot löydät vain osoitteesta www.rahalaitos.fi. Voit myös lukea muiden asiakkaiden kokemuksia esimerkiksi Trustpilotissa tai Googlen arvosteluissa.

Mikäli vastaanotat huijauspuhelun, älä anna soittajalle mitään tietojasi, vaan sulje puhelu ja ilmoita asiasta poliisille.

Suojaa henkilötietosi

Älä jaa arkaluontoisia tietoja

Älä koskaan paljasta henkilötunnusta, verkkopankkitunnuksia tai pankkitilinumeroita puhelimessa tai sähköpostissa.

Käytä vahvoja salasanoja

Huolehdi, että tilisi ovat suojattuina vahvoilla, yksilöllisillä salasanoilla, ja ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen.

Seuraa luottotietojasi

Tarkista säännöllisesti tilisi ja luottotietosi mahdollisten epäilyttävien merkintöjen varalta.

Toimi näin, jos saat huijauspuhelun

  1. Katkaise puhelu heti
    Jos puhelu tuntuu epäilyttävältä, lopeta keskustelu välittömästi.
  2. Ilmoita huijauksesta
    Suosittelemme ilmoittamaan huijausyrityksistä
    • Kuluttajaneuvontaan ja poliisille
    • Tarvittaessa pankillesi, jos olet antanut tietojasi
  3.  Estä numero
    Voit käyttää älypuhelimen estotoimintoa tai sovelluksia, kuten Hiya tai Truecaller, estääksesi vastaavat puhelut jatkossa.

Pysy ajan tasalla – seuraa virallisia varoituksia

Pidä itsesi ajan tasalla seuraamalla viranomaisten ja Rahalaitoksen tiedotteita huijauksista ja kyberturvallisuudesta.

Rahalaitos asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@rahalaitos.fi

09 2311 3670

(Ma-Pe 9.00-16.00)